Gekijouban Kara no Kyoukai: Mujun Rasen (2008)

Infó:

Eredeti cím 空の境界矛盾螺旋
Angol cím The Garden of Sinners: Paradox Spiral
Egyéb cím(ek) Kara no Kyoukai: Movie 05
Besorolás anime, film
Hossz 1 rész
Dátum 2008

Ismertető:

Az anime keletkezésére, valamint előzményeire ebben az ismertetőben szintén nem térnék ki, viszont az előző epizódok ismertetőiben bővebben olvashattok a sorozatról. Aki egyik epizódot sem látta, annak erősen ajánlom, hogy legalább a második (ami időrendi sorrendben az első) rész, a Satsujin Kousatsu (Gyilkolási tudomány) ismertetőjét olvassa el!
Megjelenés:
A Kara no Kyoukai filmek ötödik, leghosszabb és egyben legelgondolkodtatóbb része, a Mujun Rasen (= Paradox * Spirál) a harmadik epizódja a sorozatnak, amit 2008-ban vetítettek Japánban, augusztus 16-án. Majd ezt követően majdnem fél évre a DVD változat is napvilágot látott 2009. január 28-án.

Időbeli elhelyezés:
Az anime-film sorozat az eredeti light novel széria időrendi menetét követi, tehát az egyes epizódok nem a történet időbeli elhelyezkedése szerint jelennek meg, egészen az első négy részig. Azonban ettől, az ötödik résztől kezdve időrendben jelennek meg a részek. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy az epizódok sorrendje a követező: 02-04-03-01-05(-06-07). Mindezek után ez a rész 1998 október-novemberében játszódik.

Az alaptörténet:
Történetünk eleje rögtön egy hidegvérű gyilkossággal kezdődik, ahol megismerkedhetünk az epizód egyik főszereplőjével,Enjou Tomoe-vel. A fiatalember szülőgyilkosságot követett el, aminek következményként kénytelen volt elszaladni az otthonától, azonban útközben huligánokba botlik, akik belekötnek és üldözőbe veszik. Menekülése egyszer azonban véget ér, mihelyst zsákutcába szorul, ahol az üldöző fiatalok csúnyán összeverik Tomoet. Ekkor jelenik meg a sorozatot végigkísérő női főszereplőnk, Shiki, aki megmenti a földre esett, tehetetlen fiatalt. Shiki amint kilépett a térséget körülvevő köd és füstfüggönyök mögül, Tomoe első pillantásra beleszeretett. Ezt követően Shiki megengedte a fiatal gyilkosnak, hogy nyugodtan lakjon nála, rejtőzködjön, amíg jónak látja. Az idő csak telik, múlik, de a gyilkosságról semmi hír sincs a hírekben, azonban egy hajléktalan betört az Enjou család házába, ahol megtalálta a holttesteket. Legközelebbi alkalommal, mikor már rendőri kísérettel mentek el a lakáshoz, az ajtóban egy férfi állt, aki nem más, mint Tomoe édesapja volt.

A dolgok akkor válnak érdekessé, amikor a szülőgyilkos főszereplőnk rémálmai egyre jobban felerősödnek, valamint amikor megpillantja a halottnak hitt anyját és Shikivel útnak ered az Ogawa háztömbbe, ahol a fiatalember korábban lakott és egyben a merényletet elkövette. A modern építésű háztömb kivitelezése meglehetősen érdekes, mert a Nyugati és Keleti szárnyban is spirál-alakban mennek föl az emeletek, valamint furcsa erő lakozik benne. Az épület és a merénylet helyszínének átvizsgálása során Shikinek feltűnnek az apróságok, és rájön az ismétlődő háztömb titkára. Majd megjelenik kettejük előtt egy magas, rémisztően sötét színű alak, akit Araya Souren-nek hívnak – aki mellesleg Aozaki Touko egykori iskolatársa volt-. Ő az a személy, aki ezt a háztömböt építette annak érdekében, hogy elérhessen egy felsőbbrendű célt, amiben nagy szerepe lesz Shikinek is. Továbbá még találkozhatunk Touko másik egykori osztálytársával, és egyben riválisával is, Cornelius Alba-val.Többet nem is mesélnék a történetről, mert az anime folyamán rengeteg filozofikus téma felmerül Araya és Cornelius céljával kapcsolatban, amik kimerítő választ fognak adni a kedves nézőknek.

Grafika és hangzás:
A grafikára eddig nem volt panaszom, mert gyönyörű volt, azonban most szembetűnt egy-két apróság, amin javíthattak volna a készítők. Többek között Araya arcán – habár a nagyja takarásban van – a vonalakat és mimikákat jobban kirajzolhatták volna. Valamint a csatajelenetek többsége elnagyolt és néhol az arcok elmosódnak, kissé szedett-vedett megjelenítésűnek tűnhet, ugyanakkor a kamera állások és beállítások hozzák a megszokott színvonalat. A zenei aláfestésért szintúgy Yuki Kajiura volt a felelős, ahogy eddig is, és ő teljes mértékben fantasztikus munkát végzett, mivel a zene teljes összhangban volt az adott vizuális hatásokkal. Kalafina által készített “Sprinter” című, legpörgősebb – ahogy a címéből is adódik (= sprintelő, futó) – és egyben a legjobb ending meg véleményem szerint pazarul illik ehhez a részhez.

Egyéni vélemény:
Ha összegeznem kéne ezt a részt, akkor azt tudnám elmondani, hogy 95%-ban filozófia, 4%-ban akció és a maradék 1% pedig minden egyéb más. Igazság szerint a rajongók hozzászokhattak már a Kara no Kyoukai elgondolkodtató stílusához, de véleményem szerint ez a tömör agytorna az adott esetben egy kicsit túlzás volt 115 percben. Az animében érintették a teozófia ágazatát, a jin-jang, kínai kozmológiát, valamint a történetet körülölelő eredet spirálja, ellentmondások témakörét boncolgatták mondhatni az anime nagy részében. Azonban nagyon tetszett benne, hogy ismét bővebb információkat tudhattunk meg szereplőkről, többek között Touko múltjáról. Sőt, végre láthatják a rajongók Shiki csodás kardját, a Kuji no Kanesada-t.

Mindezek ellenére a legjobban mégis a rendezői játék tetszett a legjobban, amibe ha jobban belegondolunk, művészi alkotássá emeli ezt a részt. Kezdjük ott, hogy rengeteg vágás van az animében, időben ide-oda ugrándozva, ami mégis spirál alakban fonja össze a teljes történetet. Aztán ott van az idő múlását, valamint hétköznapiasságban ragadást szimbolizáló felgyorsuló, ismétlődő képkockák, mialatt Tomoe rejtőzködik Shikinél és várja a tér közepén a nagy kivetítőn a hírt a gyilkosságról. A téren eltöltött időnek van egy külön szimbóluma, ami a kakukkos óra képében jelenik meg. Ha már szimbólumok, akkor Touko és Cornelius Alba beszélgetése alatt a múzeumban mind a kettejük más-más elvont, kissé bizarr festmények közelében találhatók, amik mint egy diavetítés-szerűen mennek végig a nézők szeme előtt. És végezetül, de nem utolsó sorban az ajtó- vagy belépés motívum, amivel szintén a körforgásra lehet egyfajta utalás. Valaki nyitja az ajtót és következő képben egy másik ember nyit egy másik ajtót más helyszínen. ez rengetegszer fordult elő a film folyamán, egy idő után már kifejezetten zavarossá válhat.

Ajánlás:
Őszintén szólva semmiféleképpen nem ajánlom azoknak, akik nem látták az előző részeket, mivel ez igencsak átfogja történetében az előző eseményeket. A történet folyamán több utalás is van, amiknek a fontosságát egyesek – az ismeretek hiányában – nem lesznek képesek felmérni. Valamint az elgondolkodtató, filozofikus és ugyanakkor gusztustalan, véres animéket nem kedvelőknek semmiféleképpen nem ajánlom! Rajongóknak meg kötelező darab, akár tetszik, akár nem. ^^ Jó szórakozást hozzá!